آشنایی با مسابقات فرمول یک و خودروهای چرخ باز، احتمالا بیشتر ما با شنیدن نام فرمول یک به یاد اسطوره این ورزش یعنی مایکل شوماخر میافتیم؛ رانندهی پرافتخاری که عنوان قهرمانی هفت دوره از مسابقات فرمول یک را در کارنامه خود ثبت کرده است. چند سالی میشود که با پخش زندهی مسابقات فرمول یک به طور مداوم از شبکه ورزش، افراد زیادی علاقمند شدهاند که مسابقات این ورزش را دنبال کنند. با این حال، طیف گستردهای هم هستند که علاقهی چندانی به تماشای مسابقات فرمول یک و دنبال کردن اخبار آن ندارند. از دلایل اصلی این موضوع، میتوانیم به نبود منابع غنی برای اطلاع رسانی از ابعاد مختلف فرمول یک اشاره کنیم.
همچنین عدهای تصور میکنند که فرمول یک، جذابیت کمتری نسبت به دیگر ورزشها دارد و در طول برگزاری مسابقه، اتفاقات هیجانانگیزی در آن رخ نمیدهد. این درحالیست که فرمول یک بهقدری مهیج است که تکتک ثانیهها برای رانندگان ارزشمند شمرده میشود و در طول برگزاری مسابقه شاهد لحظات نفسگیر و برخوردهای مختلفی هستیم. اگر دوست دارید با فرمول یک بیشتر آشنا شوید، شما را به خواندن این مطلب دعوت میکنیم.
فرمول یک چیست؟
فرمول یک نام یکی از ورزشهای اتومبیلرانی است که مسابقات ویژهای دارد؛ مسابقاتی که در قالب یک فصل در سطح جهانی برگزار میشود. بنابراین مسابقات این ورزش مثل فوتبال نیست که در قالب باشگاهی و لیگهای مختلف برگزار شود. فرمول یک را با عناوین مشابهی مثل فرمول وان (Formula One) و اف۱ (F1) هم میشناسند. فرمول یک با ورزشهای فرمول ۲، فرمول ۳ و فرمول ۴ شباهتهای زیادی دارد؛ مثلا در تمام این ورزشها از خودروهای چرخباز استفاده میشود. با این وجود تفاوتهای زیادی هم بین این ورزشها وجود دارد. مهمترین اختلاف این ورزشها، مشخصات فنی خودروهای چرخباز است. خودروهای فرمول یک پیشرانههای قدرتمندتری نسبت به خودروهای فرمول ۲، ۳ و ۴ دارند.
خودروهای چرخباز یعنی چه؟
خودروهای چرخباز سبک طراحی متفاوتی نسبت به خودروهای معمولی و متداول دارند؛ کلاس اتومبیلی که تک سرنشین است و تایرهای آن در بیرون بدنهی خودرو قرار دارند. بیرون بودن این تایرها مزایایی به دنبال دارد. فرمانپذیری تیزتر با زاویهی پیچش بیشتر نسبت به خودروهای عادی، یکی از ویژگیهای مثبت این سبک طراحی است. این موضوع زمانی اهمیت ویژه پیدا میکند که خودرو باید با حداکثر سرعت ممکن سر پیچهای تند بپیچد و عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.
مزیت دیگر این سبک طراحی، سطح تماس بالای لاستیک با محیط خارج است. این ویژگی به خنککاری تایرها کمک میکند تا در کوتاهترین زمان، به میزان قابل توجهی خنک شوند. دمای سطح تایر خودروهای فرمول یک در پیست، بهطور متوسط چیزی در حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و در سرعتهای بسیار زیاد در سرپیچها، از این هم بالاتر میرود. به همین دلیل، تایرها زود مستهلک میشوند و معمولا در هر ۲۰ دور، باید تعویض شوند.
بیرون بودن این تایر خودروها مزیت دیگری هم دارد. این ویژگی طراحی باعث میشود که کار تعویض تایرها برای تیم مکانیک و پشتیبانی حاضر در پیست آسانتر شود و در زمان کمتری، تایرهای جدید را جایگزین تایرهای مصرف شده کنند. این پروسه در مکانی به اسم Pit Stop انجام میشود؛ مکانی که اعضای مکانیک و پشتیبانی تیمهای حاضر، برای تعویض تایرها حضور پیدا میکنند. کل زمان تعویض تایرها برای تیمها حدود ۳ ثانیه زمان میبرد. شاید برایتان جالب باشد که رکورد تعویض ۴ حلقه لاستیک برای تیم پشتیبانی، تنها ۱.۹۲ ثانیه زمان برده؛ این به معنی باز کردن پیچ چرخ با آچار برقی، درآوردن تایر مصرف شده و جا انداختن لاستیک نو و بستن پیچ است. در هر گرندپری، بسته به مسافت پیست و جنس تایرها، رانندهها چندین بار در طول مسابقه در Pit Stop ها جای گیری میکنند.