امروزه بسیاری از متخصصان، دیجیتال مارکتینگ و سئو (SEO) یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو را دو حوزه مترادف باهم میدانند.
تفاوت متخصص سئو و متخصص دیجیتال مارکتینگ در چیست؟ این روزها سئو و دیجیتال مارکتینگ را می¬توان دو فاکتور بسیار مهم و اساسی برای موفقیت در دنیای اینترنت دانست.
معنی سئو
سئو بخشی از بازاریابی دیجیتال است. در واقع سئو مجموعهای از ابزارها و بهترین روشهاست که به وبسایتها کمک میکند تا به رتبههای بالاتر در موتورهای جستجو دست یابند.
سئو به معنی بهینه سازی موتور های جستجو می باشد و وظیف ی یک شخص سئوکار بهینه سازی صفحات وبسایت شما ، بهینه سازی موتورهای جستجو برای بهتر و بیشتر دیده شدن و چگونگی بک لینک گرفتن از سایر وبسایت ها برای وبسایت شما را برعهده دارد.
معنی دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال فقط بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال است و بازاریابی چیزی بیش از انتقال ارزش به مشتریان شما نیست. بنابراین در بازاریابی دیجیتال، روشهای مختلفی از جمله سئو سایت، برای انتقال این ارزش به مشتریان و کاربران طراحی و ارائه شده است.
تفاوت سئو و دیجیتال مارکتینگ
در حال حاضر در بررسی تفاوت میان دیجیتال مارکتینگ و سئو میتوان گفت که گرایشها بیشتر به سمت ارائه ترکیبی از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال با استراتژیهای سئو است. به عبارتی روند دنیای دیجیتال نشان میدهد که این دو مقوله روزبهروز در حال ادغام بیشتر با یکدیگر هستند.
با این حال سئو و دیجیتال مارکتینگ 3 تفاوت عمده با یکدیگر دارند:
1. سئو ابزاری برای دیجیتال مارکتینگ است: سئو به نوعی یک ابزار برای بازاریابی دیجیتال می باشد. برای بازاریابی وب سایت نیاز است که به فکر سئو آن بوده و یک سایت با سئو مطلوب داشته باشید.
2. ترافیک ورودی از دیگر تفاوت های سئو و دیجیتال مارکتینگ است: سئو در تلاش است تا در جستجوگرهایی چون گوگل، با به کارگیری کلمات کلیدی هدف، رتبه ای عالی کسب کند. هر چه صفحه موردنظر در گوگل رتبه بهتری بگیرد ترافیک ارگانیک رایگان بیشتری به سمت سایت روانه خواهد شد. اما تمرکز دیجیتال مارکتینگ بر روی ترافیک پولی است.
3. هزینه ها نیز باعث تفاوت سئو و دیجیتال مارکتینگ می شوند: در صورت بهینه سازی صحیح سایت، میتوان آن را در جایگاه مطلوبی از نتایج جستجوی گوگل دید. از این رو سایت از ترافیک رایگان بیشتری برخوردار خواهد شد. در واقع در صورت فاکتور گرفتن هزینه دستمزد متخصص سئو نیازی به صرف هزینه ای در این رابطه نیست.
حرف آخر
در این مطلب گفتیم که سئو و دیجیتال مارکتینگ با وجود اهداف مشترک، دارای تفاوت هایی با هم هستند. سئو زیرمجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ است و یک دیجیتال مارکتر می تواند یک سئوکار حرفه ای نیز باشد اما لزوماً یک سئوکار یک دیجیتال مارکتر نیست.
سئو در ارتباط مستقیم با سایت و موتورهای جستجو است اما دیجیتال مارکتر در کنار این موارد، با شبکه های اجتماعی مختلف و نیز دیگر رسانه ها نیز کار می کند و باید بر روی آن ها نیز متمرکز شود.